Η ιδέα ενός αυτοκινήτου που σε μετακινεί καθημερινά χωρίς να καταναλώνει καύσιμο ακούγεται σαν όνειρο, αλλά η τεχνολογία των plug-in υβριδικών έχει φτάσει στο σημείο να το κάνει πράξη. Σε αντίθεση με τα απλά υβριδικά που φορτίζουν τις μικρές μπαταρίες τους αποκλειστικά από τον κινητήρα και την ανάκτηση ενέργειας στο φρενάρισμα, τα plug-in διαθέτουν μπαταρίες με αρκετά μεγαλύτερη χωρητικότητα. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να φορτίσουν απευθείας από πρίζα στο σπίτι ή στη δουλειά, προσφέροντας 40 έως και 80 χιλιόμετρα αμιγώς ηλεκτρικής αυτονομίας. Για τις καθημερινές αστικές μετακινήσεις, που σπάνια ξεπερνούν αυτήν την απόσταση, ο οδηγός μπορεί να κινηθεί αποκλειστικά με ρεύμα και να αφήσει το θερμικό μοτέρ ανενεργό. Έτσι, το κόστος καυσίμου εξαφανίζεται και το μόνο που απομένει είναι το ελάχιστο κόστος της ηλεκτρικής φόρτισης, το οποίο με τις σημερινές τιμές ρεύματος κυμαίνεται γύρω στα τρία με τέσσερα ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα. Ακόμη και αυτό, σε περιπτώσεις όπου υπάρχει δωρεάν φόρτιση στη δουλειά ή ιδιοκατανάλωση μέσω φωτοβολταϊκών, μηδενίζεται εντελώς.

Ακολουθούν έξι χαρακτηριστικά παραδείγματα μοντέλων που μπορούν να μεταμορφώσουν την καθημερινή μετακίνηση σε μια σχεδόν δωρεάν εμπειρία.

Το Toyota Prius Plug-in είναι το πιο εμβληματικό υβριδικό που εξελίχθηκε σε plug-in. Στην πιο πρόσφατη γενιά του προσφέρει ηλεκτρική αυτονομία άνω των 50 χιλιομέτρων, αρκετή για να καλύψει τον μέσο ημερήσιο κύκλο μετακινήσεων ενός κατοίκου πόλης. Η κατανάλωση σε ηλεκτρική λειτουργία κυμαίνεται στις 13 kWh/100 km, που σημαίνει ότι με κόστος κιλοβατώρας στα 0,25 ευρώ, το 100άρι κοστίζει μόλις 3,25 ευρώ. Στην πράξη, ο ιδιοκτήτης μπορεί να κινείται για εβδομάδες ολόκληρες χωρίς να χρειαστεί να γεμίσει ρεζερβουάρ, ενώ το θερμικό μοτέρ μπαίνει στο παιχνίδι μόνο σε μεγαλύτερες αποστάσεις.

Το Kia Niro Plug-in συνδυάζει συμπαγείς διαστάσεις με SUV χαρακτήρα και καταφέρνει να προσφέρει περίπου 50 χιλιόμετρα ηλεκτρικής αυτονομίας. Η κατανάλωση είναι γύρω στις 14 kWh/100 km, άρα το κόστος διαμορφώνεται στα 3,50 ευρώ ανά 100 km. Με την μπαταρία φορτισμένη, ο οδηγός κινείται αποκλειστικά με ρεύμα σε καθημερινές διαδρομές όπως το πήγαινε-έλα στη δουλειά, οι οικογενειακές υποχρεώσεις και οι βόλτες εντός πόλης. Το βενζινοκίνητο μοτέρ αναλαμβάνει μόνο στα ταξίδια εκτός αστικού ιστού, προσφέροντας το αίσθημα σιγουριάς ότι δεν υπάρχει ποτέ άγχος αυτονομίας.

Το Hyundai Tucson PHEV είναι από τα πιο δημοφιλή οικογενειακά SUV που διατίθενται στην ελληνική αγορά. Με ηλεκτρική αυτονομία έως 65 χιλιόμετρα, μπορεί να καλύψει με ευκολία το σύνολο των ημερήσιων αναγκών ενός μέσου χρήστη. Η κατανάλωση ρεύματος υπολογίζεται στις 15 kWh/100 km, με κόστος γύρω στα 3,75 ευρώ. Το πλεονέκτημα του Tucson είναι ότι προσφέρει άνετους χώρους και μεγάλη πρακτικότητα, άρα επιτρέπει σε μια τετραμελή οικογένεια να κάνει όλες τις αστικές διαδρομές με μηδενικό καύσιμο. Στην καθημερινότητα της πόλης, το θερμικό μοτέρ παραμένει σχεδόν αχρείαστο.

Το Ford Kuga PHEV έχει εξελιχθεί σε best seller της κατηγορίας του. Η ηλεκτρική του αυτονομία αγγίζει τα 60 χιλιόμετρα, ενώ η κατανάλωση παραμένει κοντά στις 14 kWh/100 km. Με κόστος 3,50 ευρώ ανά 100 km, η εξίσωση είναι απλή: ο χρήστης μπορεί να διανύσει εκατοντάδες χιλιόμετρα σε έναν μήνα με λιγότερο από δέκα ευρώ, υπό την προϋπόθεση ότι φορτίζει τακτικά την μπαταρία. Αυτό το στοιχείο καθιστά το Kuga ιδανικό για όσους θέλουν ένα SUV με προσιτή τιμή αγοράς και χαμηλό λειτουργικό κόστος.

Στην premium πλευρά, η Mercedes A250e, όπως και η GLA 250e, προσφέρουν την κορυφαία ηλεκτρική αυτονομία της κατηγορίας. Τα 70 με 80 χιλιόμετρα που επιτυγχάνουν με μια φόρτιση επιτρέπουν ακόμη και σε όσους μένουν στα προάστια και δουλεύουν στο κέντρο να κινούνται αποκλειστικά ηλεκτρικά, χωρίς να δουν το βενζινάδικο για εβδομάδες. Η κατανάλωση βρίσκεται στις 15 kWh/100 km, με το κόστος γύρω στα 3,75 ευρώ. Ουσιαστικά, το αυτοκίνητο λειτουργεί σαν αμιγώς ηλεκτρικό στην καθημερινότητα, με το πρόσθετο πλεονέκτημα ότι έχει πάντα διαθέσιμο το θερμικό μοτέρ για μακρινά ταξίδια.

Τέλος, το Peugeot 3008 Hybrid4 προσφέρει περίπου 59 χιλιόμετρα ηλεκτρικής αυτονομίας. Και εδώ το κόστος ανά 100 χιλιόμετρα διαμορφώνεται γύρω στα 3,75 ευρώ. Το ενδιαφέρον με το 3008 είναι ότι συνδυάζει τις επιδόσεις ενός ισχυρού SUV με τη δυνατότητα να κινηθεί σχεδόν δωρεάν στην καθημερινότητα. Για τον οδηγό που το φορτίζει συστηματικά, το ρεζερβουάρ παραμένει γεμάτο για καιρό, καθώς οι περισσότερες διαδρομές καλύπτονται ηλεκτρικά.

Τα στοιχεία των παραπάνω μοντέλων αποτυπώνονται συνοπτικά στον ακόλουθο πίνακα, ο οποίος μπορεί να αποτελέσει και τη βάση για ένα infographic στο άρθρο:

Μοντέλο Ηλεκτρική αυτονομία (km) Κατανάλωση (kWh/100 km) Κόστος φόρτισης Κόστος /100 km
Toyota Prius Plug-in 55 13 0,25 €/kWh 3,25 €
Kia Niro PHEV 49 14 0,25 €/kWh 3,50 €
Hyundai Tucson PHEV 65 15 0,25 €/kWh 3,75 €
Ford Kuga PHEV 60 14 0,25 €/kWh 3,50 €
Mercedes A250e 70 15 0,25 €/kWh 3,75 €
Peugeot 3008 Hybrid4 59 15 0,25 €/kWh 3,75 €

Το συμπέρασμα είναι ξεκάθαρο. Όποιος έχει πρόσβαση σε σημείο φόρτισης στο σπίτι ή στη δουλειά μπορεί να μετατρέψει το plug-in υβριδικό του σε ένα σχεδόν ηλεκτρικό αυτοκίνητο για τις καθημερινές του ανάγκες. Οι διαδρομές μέσα στην πόλη ή ακόμη και τα μικρά προαστιακά δρομολόγια γίνονται χωρίς κατανάλωση βενζίνης και με κόστος ρεύματος που συχνά δεν ξεπερνά τα τρία με τέσσερα ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα. Σε περιπτώσεις που υπάρχει δωρεάν φόρτιση, το κόστος πέφτει στο απόλυτο μηδέν. Το θερμικό μοτέρ παραμένει εκεί μόνο για τις μεγάλες αποδράσεις του Σαββατοκύριακου ή για τα ταξίδια στις διακοπές.

Με αυτόν τον τρόπο, το plug-in υβριδικό γίνεται μια πραγματικά ελκυστική πρόταση για τον οδηγό που θέλει το καλύτερο και από τους δύο κόσμους: την οικονομία και την καθαρότητα της ηλεκτροκίνησης στην πόλη, αλλά και την ευελιξία της βενζίνης στα μακρινά ταξίδια. Για τον μέσο χρήστη, η καθημερινή μετακίνηση μπορεί πλέον να είναι όχι απλώς οικονομική, αλλά σχεδόν δωρεάν.